Ekologiczne czyszczenie filtrów DPF/FAP oraz katalizatorów DOC i SCR

Zajmujemy się profesjonalnym czyszczeniem filtrów cząstek stałych DPF/FAP oraz katalizatorów DOC i SCR.

Przed przystąpieniem do czyszczenia filtra DPF/FAP oraz katalizatora SCR wykonujemy diagnostykę endoskopową pod kątem ewentualnych uszkodzeń wkładu filtrującego lub jego wytopienia. Wykonujemy również test stopnia zanieczyszczenia- zablokowania filtra, który zostaje zarejestrowany na protokole urządzenia. Jego wynik przekazujemy klientowi. Do mycia używamy najnowocześniejszego urządzenia szwajcarskiej firmy FFSolution FH2, które gwarantuje najskuteczniejszą metodę wypłukania cząstek stałych nagromadzonych w filtrze przy użyciu wody pod ciśnieniem.

Urządzenie w 99% usuwa wszystkie zanieczyszczenia zalegające w filtrze, a cały przebieg jest w 100% ekologiczny. Dodatkowo maszyna drukuje parametry filtra przed i po czyszczeniu.

Dbanie o filtr DPF/FAP jest bardzo ważne, ponieważ zapchany lub uszkodzony filtr źle wpływa na żywotność silnika – w takiej sytuacji olej napędowy dostaje się do oleju, a dodatkowo gorące spaliny nie mają swobodnego ujścia i dochodzi wtedy do przegrzania turbosprężarki.

Katalizator SCR

Układ katalitycznej redukcji spalin SCR to system, dzięki któremu ograniczona jest ilość emisji tlenków azotu do atmosfery. Istniejące aktualnie dyrektywy Euro 5 oraz Euro 6 zawierają bardzo surowe obostrzenia dotyczące emisji spalin przez samochody z silnikiem wysokoprężnym i zobowiązują do obniżenia emisji tlenków azotu, siarki i węglowodorów. Dlatego też, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, nowoczesne samochody wyposażane są w coraz bardziej innowacyjne rozwiązania, takie jak katalizatory SCR, DOC. Do urządzenia w strumień spali wstrzykuje się wodny roztwór mocznika, co powoduje rozbicie szkodliwych tlenków azotu na tlenek azotu i parę wodną.

W MOTO-PRESS zajmujemy się czyszczeniem filtrów cząstek stałych DPF/FAP i katalizatorów DOC i SCR w:

  • samochodach osobowych,
  • samochodach ciężarowych,
  • samochodach dostawczych

Czyścimy filtry:

  • zabrudzone sadzą,
  • zalane lub zapieczone olejem,
  • z zalegającym popiołem,
  • ze skrystalizowanego mocznika,
  • z dodatków do paliw,                                                                 

 

Objawy nieprawidłowej pracy filtra cząstek stałych DPF/FAP i katalizatora SCR, DOC:

Problem z filtrem pojawia się najczęściej, zanim zapali się kontrolka ostrzegawcza lub auto przejdzie w tryb awaryjny (wtedy praca silnika ma ograniczoną moc). Nie wszystkie samochody wyposażone są w lampki kontrolne DPF, więc jakie zatem są objawy nieprawidłowej pracy filtra DPF/FAP?

  • przyrost oleju silnikowego, czyli jego rozrzedzenie (może to w ostateczności doprowadzić do zatarcia silnika),
  • auto traci pełną moc zazwyczaj w górnej partii obrotów (zapchany filtr DPF/FAP dławi silnik),
  • następuje zwiększone zużycie paliwa,
  • podwyższenie obrotów na biegu jałowym,
  • dezaktywacja systemu start-stop,
  • auto nie chce odpalić (zapchany lub nawet stopiony filtr),
  • pojawia się kontrolka DPF lub kontrolka usterki silnika (check engine),
  • w trakcie diagnostyki komputerowej pojawiają się błędy dotyczące filtra.

Przyczyny zapchania filtra DPF/FAP

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak poważne są konsekwencje zapchanego filtra cząstek stałych i dlatego, jeżeli tylko dojdzie do objawów jego nieprawidłowej pracy, należy udać się do profesjonalnego serwisu. Częstymi przyczynami zapchania filtra są:

  • złej jakości paliwo,
  • zbyt duża ilość przerwanych procesów samoczynnej regeneracji podczas jazdy,
  • nieregularnie wymieniany olej silnikowy,
  • nieodpowiednio dobrany olej silnikowy,
  • awarie powodujące nadmierne dymienie (awaria EGR, układu wtryskowego, doładowania).

Czyszczenie filtra cząstek stałych DPF/FAP i katalizatora SCR i DOC w Moto-Press

Po przyjęciu samochodu do naszego serwisu wyjmujemy filtr DPF/FAP (można dostarczyć zdemontowany już filtr) i przeprowadzamy diagnostykę komputerową – jeżeli jest to możliwe,  usuwamy przyczynę zapchania filtra. Następnie przeprowadzamy cyfrowe badanie endoskopowe wkładu filtra z obu stron pod kątem uszkodzeń mechanicznych oraz ewentualnego nadtopienia.

Tak wykonany pomiar nadciśnienia jest wydrukowany w protokole urządzenia.

Filtr DPF/FAP umieszczony w maszynie FFSolution FH2 jest czyszczony wodą pod ciśnieniem w obiegu zamkniętym o impulsowym przepływie. Urządzenie FFSolution FH2 to jedyna maszyna, która ma dwa zbiorniki: na czystą i brudną wodę – brudna woda spływa do pierwszego zbiornika, potem jest przepompowywana poprzez cztery filtry do drugiego zbiornika z wodą czystą i dopiero stamtąd pod wysokim ciśnieniem czyści filtr lub katalizator.

Najpierw płukanie odbywa się wstecznie do przepływu spalin, następnie kierunek jest odwracany, aby na koniec, w trzeciej fazie, znowu powtórzyć pierwszy etap czyszczenia.

Jeżeli filtr lub katalizator SCR jest bardzo zabrudzony, to procedurę powtarza się w trzech fazach, aż do momentu usunięcia pozostałości sadzy, popiołu i węgla.

Na koniec następuje opróżnienie filtra lub katalizatora z wody i suszenie za pomocą sprężonego powietrza o temperaturze 90°C. Wysokość temperatury suszenia jest bardzo ważna, bo jeżeli filtr lub katalizator nie zostanie dobrze wysuszony to po zamontowaniu go z powrotem do samochodu i uruchomieniu silnika sadza zawarta w spalinach w połączeniu z wodą stworzy maź. Ta natomiast bardzo szybko zatka mikroskopijne kanaliki znajdujące się w ceramice.

Na sam koniec odbywa się chłodzenie filtra w wymuszonym obiegu powietrza i ponowna ocena wkładu filtra metodą endoskopową. Wykonujemy wtedy zdjęcia oraz test przepływu powietrza przez filtr dla potwierdzenia skuteczności usunięcia sadzy, węgla, popiołu, resztek oleju silnikowego oraz rozpuszczenia węglowodorów. Taki protokół wraz z wydrukiem z urządzenia FH2 zawierający wartości przepływu powietrza przez filter przed czyszczeniem oraz po czyszczeniu dajemy klientowi.

Żywotność filtra

Należy pamiętać, że w filtrze, który przejechał ok. 200 tys. km, część metali szlachetnych znajdujących się w jego strukturze uległo utlenieniu i taki filtr po całkowitym oczyszczeniu nigdy nie odzyska swojej początkowej sprawności.

Czyszczenie filtrów DPF/FAP oraz katalizatorów SCR, DOC przynosi skutek tylko wtedy, gdy filtr jest sprawny i została przekroczona jedynie ilość popiołu, węgla i sadzy. Natomiast jeżeli filtr lub katalizator uległ jakiemukolwiek uszkodzeniu, konieczna będzie jego wymiana.

zadzwoń
do nas!